Gyakori kérdések
Hogyan működik az EGR szelep?
Az EGR szelepek egyszerűbb, korábbi változatánál a kipufogó és a szívó szelep az égéstéren belül volt részben egybenyitva. Ez biztosította a füstgáz újbóli elégetését. EGR szelep későbbi változatainál egy pneumatikus szelep egy vákuumdob segítségével a motor terhelésétől függően szabályozza a gázok visszaáramlását. Az EGR szelep ma már egy elektromos, így a korábbinál gyorsabban reagáló vezérlő rendszer szabályozta a füstgáz visszaáramlását. Noha az égéstérbe füstgáz jut vissza, a motor teljesítménye mégsem romlik számottevően, mivel a mai korszerű motorok a szelepek vezérlésével a terhelés függvényében szabályozzák az üzemanyag és a levegő adagolását. Az EGR szelep olyan nitrogén alapú vegyületeteket forgat vissza az égéstérbe, amelyek az emberi szervezetbe, a tüdőbe jutva könnyen kapcsolódnak az ottani részecskékhez, ami súlyos veszélyt jelent a szervezetre. Az újraelégetés lényegesen csökkenti ezeknek a káros anyagoknak a reagens tulajdonságát. Az újraégetéssel visszaesik az energiaszintjük, az aktivitásuk. Az alacsonyabb energiaszintű, kevésbé reagens anyagok nem csak kevésbé károsak az élő szervezetre, de könnyebben ki is választhatók a kipufogó gázból szűrőkkel és katalizátorokkal.
EGR szelep működése és feladata meghatározott mennyiségű kipufogógáz visszaáramoltatása az égéstérbe
A benzin és dízel üzemű járművek működése közben számos káros nitrogén alapú vegyület jön létre, majd a környezetbe jutva könnyen hozzákapcsolódnak más részecskékhez, akár az emberi tüdőben is. Ezért egy úgynevezett EGR szelep beiktatva a kipufogó és a szívósor közé a kiáramló füstgáz egy részét visszavezetik az égéstérbe, így újra elégve kevésbé káros vegyületek keletkeznek, melyeket megszűr még a katalizátor vagy a részecskeszűrő is. Az EGR szelep feladata, hogy meghatározott mennyiségű kipufogógáz visszaáramoltatását és keveredését biztosítsa a szívócsőn keresztül az égéstérbe. A kipufogógáz visszavezetése az égési hőmérséklet csökkenését eredményezi, ezáltal a nitrogénnel reakcióba lépő oxigén koncentrációja, és az így keletkező nitrogén-oxid mennyisége is csökken.
Az EGR szelep működése benzin- és dízel üzemű motorok esetében különbözik
A dízel motorokban az EGR szelep a motor üresjárati üzemállapotánál teljesen nyitott, akár 50% arányú kipufogógáz-visszavezetést is biztosít. Ahogy a motor terhelése növekszik, a visszaáramoltatott kipufogógáz mennyisége lecsökken egészen addig a pontig, amikor, a teljes terhelés elérésekor, az EGR szelep lezár. A szelep a motor felmelegedése, valamint magas tengerszint feletti magasságon történő üzemelés esetén szintén zárt. A benzinmotorok üresjáratú üzemállapotánál az EGR szelep teljesen zárt. A teljesen nyitott fojtószelep is mindössze 5-10% arányú kipufogógáz-visszavezetést biztosít a kicsitől a közepesig terjedő motorterhelés esetén.
EGR szelep hiba oka és javítási tanások a kapcsolódó alkatrészek tükrében.
|
EGR HűtőAz EGR szelep által továbbított kipufogógáz-visszavezetést le kell hűteni mielőtt visszatér az égési folyamatba. Levegővel vagy motor hűtőfolyadékkal szokták gyárilag kiépítve hűteni a EGR szelepből az EGR hűtőbe érkező levegőt. |
|
EGR helyzetérzékelőA kipufogógáz-visszavezetés (EGR) helyzet érzékelő figyeli a helyzetét az EGR szelep és továbbítja a jelet a motorvezérlő számítógép. |
|
EGR mágnesszelepA mágnesszelep egy elektronikus vákuum szelep, amely elosztja a vákuumot az EGR szelep és a motor között amikor a vezérlő parancsolja. |
|
EGR hőmérséklet-érzékelőA kipufogógáz-visszavezetés EGR gáz hőmérsékletét egy elektromos érzékelő szonda figyeli és továbbítja a jelet a motorvezérlő részére. |
Az EGR szelep meghibásodása, okai
Ha az EGR szelep eltömődik, akkor a szelep nyitott vagy zárt állásban beszorul. A benzinmotoroknál a beszorult, nyitott állású szelep rossz alapjáratot okoz, beszorult zárt állásban emelkedő tüzelőanyag-fogyasztást eredményez. A dízelmotoroknál a nyitott állásban beszorult EGR szelep motorteljesítmény csökkenést okoz (légtömegáram-mérő nélküli régebbi típusoknál fekete füstöt eredményez), míg a beszorult zárt állású EGR szelep nagymértékű kopogó dízelzajt. Lassú reakcióidő esetén a problémák nehezen tárhatóak fel, de az autó kezelhetősége és a motor üresjárati üzemállapota jelzi a meghibásodást. Néhány esetben a MIL lámpa a katalizátor károsodási problémáját jelezve, villogni kezd. Elektromos hiba esetén a nagy hőterhelés következtében vezérlő elektronika tönkremegy. A meghibásodott EGR szelepet illetve EGR nyomás-átalakító szelepet cserélni kell!
Mit tegyünk az EGR szelep meghibásodásának elkerülése érdekében?
Jó minőségű motorolaj használatával elkerülhetjük a túlzott szennyeződést, ami lerakódhat az EGR szelep belső peremein. Válasszon bátran a legjobb minőségű Castrol, Valvoline, GM és Mannol motorolaj kínálatunkból gépjárművéhez. Amikor rövid távon közlekedünk - 20km alatt -, akkor a kipufogórendszer, szelepek nem tudnak rendesen kiégni, könnyebben lerakódnak a szennyeződések az EGR szelep belsejében. Ilyenkor nagyobb fordulatszámon használjuk, pörgessük meg kicsit a motort. De ne pörgesse hidegen a motort, mert nagyobb lesz az olaj fogyasztás és a hideg kipufogó gázból könnyeben lerakódik a szennyeződés. Várjuk meg amíg a motor bemelegszik az üzemi hőmérsékletre. Lerakódás keletkezik akkor is az EGR szelepben, ha nagyon hamar váltunk, így nem tud megfelelően kiégni a rendszer.
Az EGR szelep tisztítása, az EGR szelep kiiktatása, cseréje.
Különböző hibaforrás produkálhat azonos hibajelenséget, így az EGR szelep tisztítása és újra beépítése közel sem biztos, hogy megoldja a problémát. Vezetés közben rossz esetben időzített bombaként vár, hogy egy kellemetlen pillanatban megállítsa a motort. Az EGR szelep kiiktatása során is működőképes marad az autó, de a motor teljesítménye romlik, és erősen mérgezi a környezetet. Mind az EGR szelep tisztítása vagy kiiktatása után mégis csak az EGR szelep cseréje biztosítja maradéktalanul üzembiztos és környezetbarát autózást